Sinds de start van mijn carriere heb ik me in diverse verschillende disciplines bekwaamd. Van grafisch ontwerp en branding, naar fondsenwerving en communicatie, naar digital marketing analytics tot waar ik nu ben: allround strategie. Door het combineren van deze specialismen voel ik me een veelzijdige marketingmanager die zaken vanuit verschillende invalshoeken benadert.
Marketingstrategie als springplank naar resultaten
Keer op keer bewijst een gedegen marketingstrategie zijn waarde. Het brengt alles samen in één document en leidt tot duidelijke keuzes en focus. Het bevat op hoofdlijnen de marketingaanpak en integreert informatie van de board, sales, account management en klanten, product en andere relevante teams. De strategie vormt de ultieme springplank naar resultaten.
Heldere processen voor kwaliteit en werkplezier
Een aspect dat mij absoluut kenmerkt, is het beschrijven en verbeteren van processen. Een document dat de aanpak en structuur beschrijft dat iedereen als startpunt en gids kan gebruiken. Bijvoorbeeld voor marketingcampagnes, events, online webinars, PR, crisiscommunicatie, budgetbeheer en ga zo maar door.
Processen geven duidelijkheid, afbakening in verantwoordelijkheden tussen personen en teams en het vermindert de kans op fouten. Ik kies zelf altijd kwaliteit boven kwantiteit en hecht veel waarde aan werkplezier en onderlinge samenwerking. Processen zijn hierbij cruciaal, vandaar dat ik er veel tijd aan besteed. Het geeft de wind in de zeilen in plaats van met tegenwind een dijk over fietsen.
Strategie aan klant- en bureauzijde
Zowel in mijn huidige werk binnen een internationale organisatie, als daarvoor bij een online marketingbureau, vormt marketingstrategie de kern van wat ik doe.
Sinds 2016 werk ik als Senior Marketingmanager bij internationaal, B2B vermogensbeheerder Aegon Asset Management. Mijn werkgebied bestaat uit de Benelux en Scandinavië, waarbij mijn focus ligt op de Nederlandse markt. Ik schrijf het strategisch jaarplan, beheer de budgetten, zet campagnes op, kijk met een integrale blik naar marketing en werk met veel externe bureaus en media. Ontzettend leuk om te doen en om met veel verschillende mensen wereldwijd samen te werken.
In de functie als Digital Marketing Strateeg bij Storm Digital was ik sparringspartner voor B2C-, B2B- en non-profitorganisaties op het gebied van de overall online marketingstrategie. Storm (onderdeel van Accenture) was een top-3 agency in Nederland. De strategie vond zijn basis na het houden van interactieve strategiesessies op locatie bij de klant. Die input vormde de rode draad voor de kanaaloverkoepelende online strategie en was het uitgangspunt voor doelgerichte marketinginzet.